WON

WON-AKADEMIE

Van klas 1 tot en met 6 krijg je op het atheneum en gymnasium WON-onderwijs. Dit staat voor Wetenschapsoriëntatie Nederland.
Zo maak je vast kennis met het doen van onderzoek!

Vanaf de eerste klas maak je kennis met alle wetenschappen, alfa, bèta en gamma. Zo bereiden we je zo goed mogelijk voor op de universiteit. Je beantwoordt er vragen als: Wat is wetenschap? Hoe voer je een goed onderzoek uit?

In de bovenbouw komen er, vaak bekende, wetenschappers naar onze school. Ook voer je in de bovenbouw een stevig onderzoek uit voor je profielwerkstuk. Ben je geslaagd, dan ben je goed voorbereid op het wetenschappelijk onderwijs aan een universiteit. Sterker nog: je hebt op het gebied van onderzoek al het niveau van een propedeusestudent.

WON-Akademie is onderzoek doen

Levin: “WON is een afkorting voor Wetenschapsoriëntatie Nederland. Bij de WON-lessen doe je onderzoek naar een vraag die je zelf leuk vindt. Samen met een klasgenoot doe ik onderzoek naar het water van het Apeldoorns kanaal, dat heeft te maken met het vak Biologie. Wij meten of het kanaalwater viezer wordt als het door Apeldoorn stroomt. Dat doen we met een zuurgraadmeter. Eerst meten we het water in Apeldoorn Zuid en daarna in Apeldoorn Noord op hetzelfde tijdstip. Het onderzoek is nog niet afgerond, maar de conclusie die we nu kunnen trekken is dat Apeldoorn geen negatief effect heeft op het kanaalwater. Er lijkt zelfs een stofje bij gekomen te zijn, waardoor de dieren en planten beter kunnen leven, denken we! De zuurgraad was eerst te hoog en daarna verlaagd. Onze uitkomsten presenteren we later aan een jury. Als je het beste onderzoek uitvoert, mag je deelnemen aan de landelijke WON-wedstrijd!”

Da Vinci

Als gymnasiast houd je van extra uitdaging. Daarom krijg je op het gymnasium minimaal twee middagen per week Da Vincilessen. In deze lessen pas je, net als de kunstenaar Gaudi, biologie en wiskunde toe in de kunst, ontdek je hoe alle talen met elkaar samenhangen en leer je dat wiskunde ook bij sporten goed van pas komt.

Je ontdekt verbanden tussen de vakken, leert samenwerken, hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, discussiëren en debatteren. Ook kun je vanaf klas 4 kiezen voor examenvakken als kunst of informatica.

Anglia

Bijna overal ter wereld spreken mensen Engels. Het is dus best handig om goed te zijn in Engels. Je gebruikt het op vakantie, of als je later in het buitenland wilt studeren of misschien wel werken. Op het Christelijk Lyceum kun je beter worden in Engels door het volgen van Anglia.

Come and join the fun!

Meedoen? Great! Alle leerlingen van de brugklas tot en met klas 3 kunnen kiezen voor Anglia. Elk schooljaar is er een periode waarin we Anglia aanbieden. Aan het eind van het schooljaar krijg je een mooi certificaat met daarop je resultaat.

Studeren in het buitenland?
Internationaal

Studeren in het buitenland?

"Later wil ik misschien wel studeren in Australië of Nieuw-Zeeland. We praten veel Engels in de klas en oefenen met opdrachten en luisteren naar muziek. Ik heb geen spijt dat ik voor Anglia gekozen heb!”.
- MacClaire