Gewijzigd brugklasaanbod

Met ingang van het schooljaar 2025-2026 bieden we op het Christelijk Lyceum geen 5, maar 3 typen brugklassen aan. De huidige 1 havo-brugklas verdwijnt. Daarnaast voegen we de 1 atheneum- en 1 gymnasiumbrugklas samen tot een brede (enkelvoudige) vwo-brugklas. Leerlingen kunnen zich dus vanaf dit schooljaar aanmelden voor:

• 1 mavo/havo
  • 1 havo/atheneum
  • 1 atheneum/gymnasium

1 mavo/havo. Deze brugklas noemden we voorheen ‘havo/mavo’. Dat zorgde voor onnodige verwarring. We hanteren vanaf het schooljaar 2025-2026 dus hiervoor gewoon de benaming ‘mavo/havo’. Leerlingen met een vmbo-tl (mavo)- of dubbeladvies vmbo-tl/havo kunnen zich aanmelden voor deze brugklas. Wat wel belangrijk is: mavo op het CL is echt een theoretische leerweg. In de mavo bieden we – in tegenstelling tot de vmbo’s – maar weinig praktijkvakken aan. In de brugklas al volgen de leerlingen het vak Frans als verplicht onderdeel van het curriculum. Leerlingen gaan na deze brugklas door naar mavo 2 of havo 2. We bereiden leerlingen op onze mavo voor op een doorstroom naar de havo (na de brugklas of na leerjaar 4) of naar een mbo-niveau 4-opleiding. Zelfstandig en geconcentreerd kunnen werken en gemotiveerd zijn om het beste uit jezelf te halen, zijn dus belangrijk om bij ons succesvol de mavo te doorlopen. Twijfel je als leerkracht of een leerling bij ons op school past? Aarzel niet om contact op te nemen met de teamleider of coördinator van de brugklassen!

1 havo/atheneum. Deze dakpanklas hadden we al. Leerlingen met een havo- of dubbeladvies havo/vwo kunnen zich aanmelden voor deze brugklas. De havo-brugklas verdwijnt. Leerlingen gaan na deze brugklas door naar havo 2 of atheneum 2. In uitzonderlijke gevallen is ook doorstroom naar gymnasium 2 nog mogelijk.

1 atheneum/gymnasium. Alléén leerlingen met een enkelvoudig vwo-advies kunnen zich aanmelden voor deze brugklas. In deze gecombineerde atheneum/gymnasiumbrugklas maken leerlingen in DaVinci-modules kennis met het gymnasium. Ze volgen daarnaast al enkele uren Latijn. Ná de brugklas beslist de leerling definitief of hij of zij doorstroomt naar atheneum 2 of gymnasium 2. De aparte gymnasiumroute op onze school blijft dus zeker bestaan, maar we kiezen voor een gecombineerde instroomklas. Zo krijgen alle vwo-leerlingen de kans om beide leerstromen te ontdekken en een welbewuste keuze te maken voor leerjaar 2 en hoger. Het Christelijk Lyceum blijft – naast het Gymnasium – de enige school waar leerlingen een officieel gymnasiumdiploma kunnen behalen.